Sammendrag
Snart er Minnesund jernbanebru fra 1879 historie. Den nye Minnevika jernbanebru skal åpnes i oktober og den gamle jernbanebrua vil bli omgjort til gangbru.
Fredag 6. oktober, på ettermiddagen, skal Norsk jernbanemuseums Stålvogntoget kjøre sin siste tur på Minnesund jernbanebru. Bli med!
Lørdag morgen 7. oktober 2023 går det siste toget over Minnesund jernbanebru. Åtte dager senere skal etter planen det første toget går over den nye Minnevika jernbanebru.
Fredag ettermiddag 6. oktober skal Norsk jernbanemuseums «Stålvogntoget» kjøre sin siste tur over brua, og alle kan kjøpe billett til denne begivenheten. Vi kjører Hamar-Eidsvoll-Hamar med stopp på Stange og Tangen.
Direktør ved Mjøsmuseet AS, Arne Julsrud Berg, vil være med på turen og snakke om Minnesund som kommunikasjonshistorisk knutepunkt, båttrafikken på Mjøsa – Eidsvoll-Hamar og Hamarbanens betydning.
Det er El 13.2142 som har æren og trekker vognene.
Togruta
Fra Hamar stasjon kl.16.20
Fra Stange kl 16.41
Fra Tangen kl 16.58
Til Eidsvoll kl 17.27.
Fra Eidsvoll stasjon kl 17.51
Til Minnesund kl 17.58, fra Minnesund kl 18.25.
Stopp får å ta en nærmere kikk på Minnesund stasjon.
Til Tangen kl 18.56
Til Stange kl 19.10
Til Hamar kl 19.27.
Billettpris
Fra Hamar, Stange, Tangen: En vei: 170,-.
Fra Eidsvoll: En vei kr 170,-.
Hamar-Eidsvoll-Hamar (tur/retur): kr 250,-.
Lenke til billettsalget hos Ticketmaster. NB! Når du går inn på lenken, står dato 23. oktober hos Ticketmater. Det er feil – datoen er 6. oktober.
Foto: Norsk jernbanemuseum og Øyvind Dølplads.
Minityrfoto: Øyvind Dølplads
Om Minnesund jernbanebru:
Dette er ei jernbanebru av stål og mur over Minnesund i Eidsvoll kommune i Akershus. Her slutter Mjøsa – og elva Vorma bringer vannet videre ut i Glomma. Brua ble bygd i 1879, som del av Hedmarksbanen mellom Eidsvoll og Hamar. Banen åpnet i 1880. Jernbanebrua er 362 meter lang. Da den var ny ble lengden oppgitt til 1150 fot og vekten av stålet til 1,3 millioner pund. Byggekostnaden den gang var godt over kr 300 000,-. Brua ble sprengt den 12. april 1940 for å hindre tysk framrykning.
I 1925 ble brua bygd om til ei kombinert vei- og jernbanebru, med ett kjørefelt på hver side av jernbanebrua. Ny veibru ble bygd i 1959, og veibrudelen av jernbanebrua ble revet i 1965.