Restaurantvogna Kari-Sofie er åpen er åpen helger i juni og hver dag i skolens sommerferie.

Totalt er det 40 sitteplasser inne i vogna. Enkel servering og kiosksalg.

Lik og følg Restaurantvogna Kari-Sofie på Facebook!

Om vogna i pressen:

2016:

Restaurantvogna samler inn porselen (Hamar Dagblad)
NRK besøker Restaurantvogna i «Alt var bedre før»

2020:

Nytt konsept og nye drivere (Hamar Dagblad)

The restaurant carriage from the Bergen Line (1911) is open during the school summer holidays (July) as well as weekends in June and August.

Light meals are available, and seating can be found both inside and outdoors. Seating for 40 People indoors.

Der Speisewagen der Bergenbahn (1911) ist in den Schulsommerferien (Juli) sowie an Wochenenden im Juni und August geöffnet.

Er bietet eine kleine Gastronomie. Sitzplätze gibt es im Wagen und davor. Sitzplätze für 40 Personen.

Servering ved museet i vinterhalvåret

Gjennom hele året har museet kaffeautomat, brus, sjokolade og muffins i museumsbutikken.
Ved enkelte arrangementer har vi kaffe og vaffelsalg i 2. etg.

  Coffee machine and sale of soft drinks and snacks in the museum shop all year round.

  Ganzjährig steht im Museumsshop ein Kaffeeautomat zur Verfügung. Im Laden sind auch Erfrischungsgetränke und Snacks erhältlich.

Fakta om vognen:
Restaurantvognen er bygget av Skabo jernbanevognfabrikk i Oslo i 1911. Vognen ble frem til 1919 drevet av Carl Christiansen i Drammen, før Norsk Spisevognselskap overtok. Ved hovedpuss i 1957 ble spiseavdelingen forandret slik at den fikk 40 sitteplasser mot tidligere 30. Døråpning i skillevegg mellom spiseavdelingene ble samtidig flyttet til vognmidte og svingdør fjernet. Alle speil i spiseavdelingen ble også fjernet. Vogna fikk da betegnelsen Eo type 5 (tidligere type 1). I 1960 ble boggiene skiftet fra type 812 til 1904. De siste årene den var i trafikk ble den benyttet på Dovrebanen. Den ble utrangert 17.10.1967 og sendt til Jernbanemuseet i desember samme år. Etter hensetting først på Hørsand sidespor fra juni 1968 og på Løiten Meieris sidespor fra 1971, ble vognen oppusset på NSB Verkstedet Marienborg og overført til museet i 1977. Året etter ble den tatt i bruk som kafeteria på museumsområdet.

I 2014 tok Hamar Vandrerhjem Vikingskipet over serveringsdriften, og for å markere at nye drivere overtok, ble vogna kalt opp etter Norges første kvinnelige lokfører, Kari-Sofie Jenssen.