Stålvogntoget

Med god hjelp fra Jernbanemuseets Venner og NSB (nå VY) har Norsk jernbanemuseum et kjørbart tog med en stålvognstamme – Stålvogntoget. Vi har i tillegg et damdrevet tog som vi kjører med – Karettoget.

I 2013 gikk de siste togene på Nordlandsbanen med materiell som ikke var modernisert og som skulle ut av trafikk. NSB skulle hugge mange av vognene som var hensatt i Trondheim. Om museet skulle ta vare på vogner av B3- og B5-generasjonen, var dette siste sjanse. Alt annet av tilsvarende materiell var bygget om og modernisert.

Det ble inngått en avtale med NSB om overtakelse av utrangerte vogner, og seint i 2012 ble de tre første vognene valgt ut og transportert til Hamar. I løpet av sommeren 2013 var ytterligere tre vogner overtatt fra NSB, og vi hadde på plass vårt stålvogntog.

Følgende vogner er en del av Norsk jernbanemuseums Stålvogntoget: BF14 21728 (1979, ombygd), B5-2 26021 (1980, ombygd), BC5 26029 (1980, ombygd), B3-2 25579 (1966, ombygd), B3-2 25572 (1964, ombygd) og bistrovogn FR3-2 21265 (1972, ombygd 1997). I tillegg har vi også sovevognen WLAB 21055.

Toget har med alle vognene 237 sitteplasser, 24-28 spiseplasser i kafevogna, samt 33 soveplasser i sovevogna. Seks av setene i BF-14-vogna kan tas ut og gjøres om til seks plasser for rullestol. B3-2 25572 kalles for «Scenevogna». Den har 54 sitteplaser, en liten scene og er tillrettelagt med AV-utstyr, slik at vogna kan brukes til foredrag, underholdsningsinnslag og lignende.

Som trekkraft har vi valget mellom elektrisk- eller diesellokomotiv.

Det første oppdraget Stålvogntoget hadde var å kjøre Jernbanedirektøren og Jernbaneverkets ledelse nesten hele det nasjonale jernbanenettet rundt i første kvartal 2013. En ny rundtur ble gjennomført i 2015-16.

Den første åpne publikumsturen museet gjennomførte var til Rørosmartnan i 2014. For øvrig har toget vært benyttet ved jubileer ved flere jernbanestrekninger, har hatt oppdrag med kjøring av cruisebåtturister fra Åndalsnes til Bjorli, og vært brukt i innspilling av flere filmer og TV-serier. Den største av disse er Tom Cruises «Mission Impossible – Dead Reckoning – part 1»f ra 2023.

De åpne turene vi kjører på nasjonalt jernbanenett kunngjøres på nyhetssiden vår eller på Facebooksiden.

Se denne filmen fra turen med Jernbanedirektøren på Nordlandsbanen i 2016. Fotograf: Ole Gunnar Bakken.

Last ned brosjyren om Stålvogntoget

Toget fra filmen «Mission: Impossible – Dead Reckoning – Part One»

Filmen som hadde premiere i Norge 23. juli 2023 er den sjuende i rekken av filmer i Mission Impossible-serien med Tom Cruise i hovedrollen som Ethan Hunt.

Scenene med Stålvogntoget som er brukt i denne filmen ble filmet på Raumabanen i september 2020. Selv om vi i filmen kan se de vakre fjellene i Romsdalen, så foregår handlingen i filmen et sted i Alpene.

Det som vises av toget i filmen er utendørsscener med slossing på taket av vognene og hele toget filmet av helikoper. Det som er av vogner er nok ikke innendørs i Stålvogntoget, men i kulisser bygget opp i studio.

Faksimile fra Hamar Arbeiderblad

Se traileren fra filmen:

Foto over: Øyvind Dølplads

Foto under: Mette Larsen