Juni 2015 – JMF014845 – Sykkeltralle

Dresinen var
tidligere et svært vanlig kjøretøy på jernbanen. Banevokterne var daglig ute på
inspeksjon av sporet og da var dresinen et enkelt og funksjonelt hjelpemiddel.
Sykkeldresinen ser ut til å ha blitt innført rundt år 1900, og den avløste da
etter hvert håndtrallene. Det vanlige var at den hadde tre hjul, to
dobbeltflensede på den ene siden og på motsatt side et løpehjul. Det var flere
produsenter av slike dresiner, men blant de større her i landet var Holms dresinfabrikk i
Levanger. Den vi bringer bilde av er bygd der. På 1950-tallet ble det mer og
mer vanlig å utstyre dresinene med en liten motor. Det skjedde fra tid til
annen alvorlige påkjørsler, og etter hvert som lastetraktorene ble tatt i bruk
ble det mindre og mindre bruk av dresiner. I 1993 ble de forbudt b
rukt.

 

 

 

Klikk her for å listen over gamle smakebiter
eller hvis du vil bla til forrige måneds smakebit; klikk "neste" nedenfor: