Juli 2015 – JM003603 – Lukket godsvogn litra Gfo2 nr. 3344
Før containernes tid ble godset på jernbanen sendt i
mange forskjellige vogntyper. En av de vanligste typene var de lukkede
godsvognene som ble brukt til mange typer gods. De fleste av de lukkede godsvognene
var to-akslede, men det fantes også noen boggivogner. Museets vogn 3344 ble
levert fra Skabo Jernbanevognfabrik til NSB i 1923. Tidligere var det levert
slike vogner med en skyvedør på hver side. Nr. 3344 var i den første serien med
doble dørpar. Gfo-vognene hadde et lite konduktørrom med egen plattform og
inngang fra enden. Rommet har vedovn til oppvarming og var tilholdssted for
konduktøren. Vognene var forholdsvis tunge og ga god bremset vekt i godstogene.
Mange slike vogner gikk også nedlastet slik at de hadde god bremset vekt også
uten last. Vognen rullet i ordinær godstrafikk til slutten av 1960-tallet,
men ble endelig utrangert først i 1973. Norsk Jernbanemuseum overtok vognen ved
utrangering. Den ble pusset opp i 1979 og fra 1980 har den stått utstilt ute på
museumsområdet i Hamar.
Klikk her for å listen over gamle smakebiter
eller hvis du vil bla til forrige måneds smakebit; klikk "neste" nedenfor: