September 2011 – Smalåsen ekspedisjonsbygning
Lørdag 3. september ble ekspedisjonsbygningen fra Smalåsen stasjon åpnet på Norsk Jernbanemuseum. Smalåsen ble tatt i bruk som stasjon da Nordlandsbanen ble åpnet mellom Grong og Mosjøen i juli 1940. Navnet ble i 1941 endret fra Smalvatn til Smalåsen. Holdeplass (uten betjening) fra 1. april 1959 og lagt ned fra 31. mai 1987. Bygningen ble, etter å ha stått ubrukt i mange år, tatt ned for museet i 2009.
Smalåsen hadde to bygninger, ekspedisjonsbygning og uthus med do. Bygningene var tegnet av arkitekt Bjarne F. Baastad ved NSBs Arkitektkontor. Samme type bygninger fantes på de mindre stasjonene på strekningen. Uthuset som er gjenreist på Smalåsen kommer fra nabostasjonen Bjørnstad, fordi dette var revet på Smalåsen. Smalåsen ble påbygget fire meter i sør ca 1948, og bygningen ble da 15 meter lang, delt i venterom, stasjonskontor og godsrom. Smalåsen hadde et kryssingsspor på 324 meter.
Klikk her for å se flere smakebiter
eller hvis du vil bla til forrige måneds smakebit; klikk "neste" nedenfor:
Legg igjen et svar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!