Mai 2015 – JMF014764 – Strandlykkja stasjon

I
høst åpnes det nye dobbeltsporet forbi Strandlykkja. I forhold til bildet vi
viser, er det knapt mulig å kjenne seg igjen. Da jernbanen fra Eidsvoll til
Hamar ble åpnet i 1880, ble det anlagt en lasteplass for godsvogner på stedet.
Trafikken økte, og i 1911 ble det også persontrafikk i form av et
stoppested betjent av ekspeditør og senere ekspeditrise. Strandløkken
stoppested skiftet i 1922 navn til Strandløkka og i 1941 til Strandlykkja. Den
store trafikken i krigsårene gjorde det nødvendig å bygge flere kryssingsspor,
og blant de stedene som ble bygd ut var Strandlykkja. I desember 1945 opprettet
NSB Strandlykkja som stasjon med stasjonsmester. Stasjonen fikk sikringsanlegg
i 1955 og ble i 1965 fjernstyrt uten noen bemanning på stedet. I 1980 innstilte
NSB lokaltogene, og det ble ikke lenger mulig å reise med tog til Strandlykkja.
Stasjonsbygningen står fortsatt, men det er vel å anta at den blir revet når
dobbeltsporet er ferdig. 
 

 

alt 

 

Klikk her for å listen over gamle smakebiter

eller hvis du vil bla til forrige måneds smakebit; klikk "neste" nedenfor: