Prøv aktivitetsløypa «På sporet» hvor hele familien kan delta i runden med 10 spørsmål. Svarene finner dere ved å lese tekst, se filmer og ved å studere objekter i utstillingen. Svarark og skriveunderlag/blyant fås i butikken.

Bli med på vår bildebaserte «bokstavskattejakt»! En ny «skattejakt» er laget til årets vintersesong, og kanskje er den blitt litt vanskeligere denne sesongen. Her skal man lete seg fram til bokstaver som er gjemt forskjellige steder rundt omkring i hovedutstillingen, og sammen danner bokstavene et løsningsord. Denne oppgaven trenger man ikke å kunne å lese for å løse. Så her kan selv de minste delta og lede an.

Begge «løyper» har premiering.  Trekning våren/sommer 2019.

* Bli med og bygg tretogbane i lange baner i lekekroken!
* Brettspill både på Vitenverkstedet og bordene i kafékroken. Spør etter brikker i butikken.
* Puslespillet Kjempe-Tantrix.
* Lag en kulebane med konstruksjonspuslespillet Cuboro.
* Tesseleringsbrikkene hvor man kan lage spennende mosaikkmønstre.
* Konstruksjonsleker (Brios byggesett, JOVO, Leonardo DaVincis bro).
* Lekelokomotivet «Urskog».
* Togsimulatoren.
* Tegne-/fargelegging.

Togene på Geotraxbanen styres med fjernkontroll.

Museet er åpent 11-15 på lørdag og 11-16 på søndag.

Museumsbillett:
Lørdag: Gratis
Søndag: Barn 65,-/voksen 100,-/honnør 85,-/minigruppe 300,-. Barn 0-3 år, medlem venneforening og årskort gratis.