Desember 2014 – Diesellokomotiv Di 3.642
Dette diesellokomotivet er bygget av Nydqvist & Holm AB, NOHAB, i Trollhättan i 1959 med fabrikknr. 2417 som ett av 35 slike lokomotiver levert til NSB. I forhold til de bevarte Di 3.602 og 616 er lok 642 av b-typen.
De tre lokomotivene type Di3b er 30 cm lengre enn de øvrige og har fire drivaksler mot seks for Di3a. Midterste aksel i hver boggi er løpeaksel. Di3b-lokomotivene hadde en største hastighet på 143 km/t, mot 105 km/t for a-typen. B-lokomotivene var bygget for de finske statsbaner – Valtionrautatiet, men ble avbestilt. I stedet solgte NOHAB dem til Norge.
To av lokene, blant dem 642, gikk første ett år i Norge som lånelokomotiver. Da gikk 642 med nummeret 41.02 og ble ved NSBs overtakelse i 1960 gitt nr. 642. Etter først å ha vært grønt med hvite striper og deretter rødbrunt med gule striper, ble 642 i 1986 malt opp i NSBs nyeste design.
Etter at NSB tok Di3-lokomotivene ut av aktiv tjeneste i år 2000, ble Di 3.642 satt i drift igjen i desember 2002 som redningslokomotiv, stasjonert på Ål. Høsten 2004 fikk det sentralkobbel i ende 1. I november 2014 overtok et Di 8-lokomotiv tjenesten på Ål, og 643 ble overtatt av Norsk Jernbanemuseum 28. november 2014. Med det var det også slutt på bruk av Di 3 i NSBs regi etter 60 år. Driften med det første innleide loket, senere 602, startet 14. oktober 1954.
Fabrikat: Nydqvist & Holm AB, NOHAB
Byggenr./byggeår: 2417/1959
Akselanordning: A1A’ A1A’
Transmisjon: Elektrisk
Motor: GM 16-567C
Ytelse: 1305 kW / 1775 hk v/ 835 r/min
Kjøretrinn: 8
Generator: EMD
Banemotorer: EMD
Lengde over buffere: 18 900 mm
Tjenstevekt: 103,0 tonn
Akseltrykk: 17,3 tonn
Største hastighet: 143 km/h
Bygget antall / nummer: 32 Di3a og 3 Di3b
Byggeperiode: 1954-1969
Klikk her for å listen over gamle smakebiter
eller hvis du vil bla til forrige måneds smakebit; klikk "neste" nedenfor: