Damplokomotiv NSB type V nr. 10 «Hugin» på plass i museet

17. juni kom lokomotivet Hugin fra Stavanger til oss her på Hamar, fraktet gjennom natten på en trailer.

Vil du ta dette lokomotivet nærmere i ettersyn, så er det hjertelig velkommen innom!

Nedenfor finner du en bildeserie om ankomsten og litt fakta.

“Hugin” ble bygget av Motala Verkstad i Sverige i 1881 med byggenr. 43 til Vossebanen. Type V ble bygget i 10 eksemplarer, to til Vossebanen og åtte til Vestfoldbanen. Konstruksjonen er ganske identisk med den eldre type IV (Beyer, Peacock), men er bygget etter metriske mål og er litt tyngre. Fra byggestedet ble “Hugin” fraktet i smådeler med båt til Stanghelle ved Vossebanen i 1882. Der ble det montert og satt i drift 11. juli 1883, da banestrekningen Bergen-Voss åpnet. Vossebanen ble i 1904 lagt om til normalspor. Banens to lokomotiver av denne typen, nr. 1 "Hugin" og nr. 2 "Munin", ble da overført til Flekkefjordbanen og Stavanger distrikt. Der fikk de nye nummer 10 og 12. Jærbanen og Flekkefjordbanen ble lagt om til normalspor i 1944. Trafikken mellom Egersund gamle og nye stasjon fortsatte imidlertid på smalspor noen år, og nr. 10 ble brukt der. Lokomotivet ble som den siste av typen utrangert i 1949. Det ble tatt vare på og ble etter en oppussing i lokstallen Kvalaberg stilt ut på Stavanger stasjon i 1973 (se Vårt Yrke nr. 4/1973). I juni 2014 ble lokomotivet overført til Norsk Jernbanemuseum og stilt ut i hovedutstillingen.

 

Bilder fra ankomsten Hamar:

"Hugin" på Stavanger stasjon (Foto: Thor Bjerke/Norsk Jernbanemuseums samlinger)

 

Transporten fra Stavanger gikk med trailer – og ved ankomst Hamar var store kraner klare til å løfte "Hugin" på sporet igjen. (Begge foto: Thor Bjerke/Norsk Jernbanemuseums samlinger)

 

Heiseprosessen er alltid spennende. Og som regel går dette veldig bra – også denne gangen (Alle foto: Thor Bjerke/Norsk Jernbanemuseums samlinger)

 

Og på østre utstillingsspor, i søndre del av utstillingshallen, har "Hugin" fått plass, foran Ulke 25 (Foto: Mette Larsen)

 

Noen fakta om damplokomotiv nr 10, type V:

Byggenr./byggeår: 43/1881
Byggested/fabrikat: Motala Verkstad, Motala, Sverige
Bygget antall: 10
Byggeperiode: 1881-1882

Tjenestevekt: 19,8 tonn
Adhesjonsvekt: 15,6 tonn
Sporvidde:  1067 mm
Kullbeholdning:  0,5 tonn
Vannbeholdning:  1,4 tonn

Største hastighet forover og bakover: 55 km/t (trekkraft opptil 18 godsvogner på Jæren)

Kjelens data: Heteflate: 36,2 m2
Ristflate: 0,66 m2
Kjeleovertrykk: 9,8 kg/cm2
Ristflate: 0,66 m2
Heteflate: 36,0 m2
Drivhjulsdiameter:  1150 mm
Akselanordning: 1’B
Antall sylindre: 2
Sylinderdiameter: 279 mm
Slaglengde: 457 mm
Lengde over kobl.: 7088 mm
Største bredde: 2230 mm
Største høyde fra skinne til pipetopp: 3140 mm
Akseltrykk:  Løpehjul: 5,2 tonn
Drivhjul nr. 1: 6.8 tonn
Drivhjul nr. 2: 7,8 tonn

 

0 replies

Legg igjen et svar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Legg igjen en kommentar