August 2014 – JM5568 Fetoljelampe
Fetoljelampen var den eldste type belysning i norske jernbanevogner. Disse lampene gikk stort sett ut av bruk mellom 1900 og 1910, da de mer praktiske og bedre parafinlampene ble tatt i bruk. De eldste vognene var kupévogner. Vanligvis var det et hull i taket midt mellom to kupeer, og der ble lampen satt ned. Dermed tjente den som belysning for begge kupeene. Det var et stort arbeid med lampene. Når toget kom til endestasjonen måtte en stasjonsbetjent opp på vogntaket og ta opp lampene for etterfylling av olje. Dette skjedde på den måten at to mann arbeidet i lag. Den ene gikk på bakken og hadde en lang stang med krok i enden. Han på taket hengte lampen på kroken og den ble så heist ned til han på bakken. Der hadde de en stor ramme med hull i, hvor de satte lampene før de bar dem bort til lamperommet for pussing og etterfylling av olje. Når lampen var fylt med olje kunne den brenne hele natten.
Klikk her for å listen over gamle smakebiter
eller hvis du vil bla til forrige måneds smakebit; klikk "neste" nedenfor:
Legg igjen et svar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!