Utstilling om vanntårn i Kunstbanken

På lørdag åpnet nye utstillinger i Kunstbanken Hedmark Kunstsenter her i Hamar.

En av utstillingen "Jernbanens typologi" er en fotoutstilling om norske og nordiske vanntårn. Bildene er tatt av en Norges fremste arkitekturfotografer; Jiri Havran (1953).

I Kunstbanken viser han fotografier av norske og nordiske vanntårn samt stasjoner og andre bygninger langs utvalgte jernbanetraseer i Norge. Prosjektet tydeliggjør en stor variasjon innen byggestil og utforming, og gir et innblikk i en nylig avsluttet jernbaneepoke. Kunstbanken viser også en jernbanemodell og klipp fra norske jernbanefilmer.

Det er fri entré i Kunstbanken.
Utstillingsperioden er 17. januar – 8. mars.

I forbindelse med utstillingen er det gitt ut en bok av fotografen. Den kan kjøpes i vår museumbutikk/nettbutikk.
Utstillingen viser bare et lite utdrag av antall bilder som er i boken. Pris kr 300,-.

I museets hovedutstillinger viser vi også sju plakater med et utvalg av bildene.

Bilde: Museumsdirektør Andreas Dreyer åpnet utstillingen "Jernbanens typologi". Foto: Kunstbanken Hedmark Kunstsenter.