Sammendrag

Type 92 er et diesel motorvognsett som består av to vogner og traksjon på en av vognene. Togsettene er produsert av Duewag i Tyskland. Totalt ble det produsert og levert 15 togsett i perioden 1984-85. Det ble gjennomført en interiøroppgradering i 2004-06, og en teknisk oppgradering i 2009-11. (Kilde: norsketog.no), Togene har gått på Rørosbanen (Hamar-Trondheim S), samt strekningene Lundamo-Steinkjer ("Trønderbanen") og Heimdal-Storlien ("Meråkerbanen"). Togtypen er nå faset ut.

De gamle togsettene på Rørosbanen er på vei til hugger’n!

Men vent litt, ikke alle …

Etter 40 års drift er «type 92» pensjonert, men ett sett vil bli tatt vare på for framtiden.

Hvorfor har Norsk jernbanemuseum valgt å ta vare på dette?

Type 92 overtok for de legendariske motorvogntypene 86 og 91, som preget lokaltog og mellomdistanse over hele landet på ikke-elektrifiserte strekninger gjennom nesten 50 år.

Teknisk er det et sprang fra type 86 og 91 til type 92. Type 92 representerte noe helt nytt på traksjonsteknikk og persontrafikk. Det type 69 ble for moderniseringen av de elektriske lokaltogsettene på Østlandet, ble type 92 for Trøndelag og dieseldriften.

NSBs eget designkontor, under ledelse av designsjef Odd Thorsen, sto for utforming av type 92, og NSB mottok Brunel-prisen for dette arbeidet i 1987.

Motorvognsettet vårt vil bli vernet gjennom bruk. Kanskje kan det brukes i skyttel mellom Hamar stasjon og Norsk jernbanemuseum, i tematiske turkonsepter, charter, eller lignende.

Mer informasjon angående overtagelsen av type 92 vil komme på vår nettside og i våre SoMe-kanaler.

Følg med!

Video av motorvogn 92-12, som ankommer Evenstad holdeplass i september 2024.
Film: Vasco T. Duarte