Oktober 2016 – JMF090010-11 – Flåmsbana 75 år

Flåmsbana
ble tatt i bruk for vanlig trafikk fra 15. oktober 1941. Da hadde en midlertidig
drift pågått vel ett år, først bare godstrafikk. Banen var dampdrevet frem til
november 1944, og trafikken ble til da avviklet med små damplokomotiver av type
25d. På bildet fra Myrdal stasjon i august 1942 er det et slikt lokomotiv som
trekker toget – bestående av en konduktørvogn og en av de lette «sommervognene»
anskaffet for Gjøvikbanen.

 

Flåmsbana er ett av de ingeniørtekniske storverkene
i norsk jernbanebygging. Banen er 20,4 kilometer lang, har 21 tunneler og seks
overbygg. Med 55 promille stigning den bratteste på det offentlige
jernbanenettet. Den er, ved siden av nedlagte Hardangerbana, den eneste som
offisielt har banenavn med a-endelse.

Banen
har siden den gang gjennomgått en stor utvikling, spesielt med hensyn til
trafikktall.

 

Foto fra Myrdal august 1942 fra NSB Elektroavdelingen, Norsk Jernbanemuseums samling

 

title 


 

Klikk her for å listen over gamle smakebiter
eller hvis du vil bla til forrige måneds smakebit; klikk "neste" nedenfor: