«Nytt» lokomotiv til Norsk jernbanemuseum

Mandag 9. desember fikk vi et nytt tilskudd til smalsporsfamilien på Tertittsporet på Martodden. Lokomotivet Granfos kom trailerbåren fra Lommedalsbanen i Bærum.

Ideen om å få loket til Hamar i stedet for at den skulle hugges og havne som spiker, fikk museets Vasco T. Duarte og Urskog-Hølandsbanens Linda Cecilie Malum-Soløst i sommer. Linda fulgte transporten fra Lommedalsbanen til Hamar og sørget også for å få med navneskilt og fabrikkskilt.

Granfos skal etterhvert bli satt i stand. Planen er å bruke lokomotivet på Tertittbanen vår ved skifting, beredskap og snøbrøyting.

Det er tredje gang dette lokomotivet reddes fra skraphaugen, så alle gode ting er tre

Mer om lokomotivets historie

Lokomotivet ble bygget av Levahn Mek. Verksted A/S i Oslo, og levert til Granfoss Bruk som normalsporet skiftelok. Granfos Brug Ltd./A/S Granfoss Bruk, var en papirfabrikk ved Lysakerelva på Lysaker i Bærum.

Midt på 1980-tallet ble lokomotivet funnet hos en skraphandler på Lysaker av frivillige fra Urskog-Hølandsbanen (UHB). De lette etter metall for å kunne lage deler. Vidar Skilnand kjøpte den for sine egne sparepenger og fikk den brakt inn i UHBs verksted. Her ble lokomotivet satt i stand og sporet om til 750 mm sporvidde. I 1987 ble Granfos satt i drift på UHB, sammen med «Odda» (Levahn lok fra Odda smelteverk).

Etter at lokomotivet Bingsfos ble bygget ved UHB midt på 1990-tallet, ble Granfos tatt ut av drift og lagret på et jorde, sammen med Odda. Loket ble vurdert skrotet i 2002, men heldigvis havnet det i stedet ved Lommedalsbanen i Bærum.

For tredje gang var det nå i 2024 fare for at Granfos skulle strippes for brukbare deler og resten hugges. Den gang ei. Historien fortsetter ved Norsk jernbanemuseum på Hamar.

Før Granfos blir driftsklart igjen hos oss, må det gjøres en del arbeidet, blant annet med motor og girkasse. Granfos er ett av de siste diesellokomotivene som ble omsporet til 750 mm sporvidde i Norge, og Norsk jernbanemuseum er derfor heldige som fikk tak i det!