Norsk Jernbanemuseum har fått tilbake stjålet MJ lokomotiver og vogner

For noen år siden ble museet frastjålet noen lokomotiver og vogner fra våre dioramaer (modelljernbanelandskap). Dette var spesialbygde modeller til de landskapene som finnes her på museet.
Forsvinningen har vært uforståelig for oss. Saken ble anmeldt til politiet i september 2007.

Ved en tilfeldighet oppdaget en observant nettbruker at modellene ble lagt ut for salg på en nettside. Vedkommende gjenkjente karétvognene som like de han hadde sett på museet sommeren 2012. En lenke til denne siden ble lagt ut på et MJ-forum der han som har laget modellene fikk se dem. Dermed var det bare for politiet å hente modellene.

Det som nå heldigvis har kommet til rette er:

1 kjølevogn fra diorama Hallingskeid 1910

1 lokomotiv, 3 karetvogner, 1 bolstervogn og 2 kassevogner fra diorama Hovedbanen/Eidsvoll 1861.

Modellene skal ut i utstillingen igjen.

Det som fortsatt mangler er et El 12-lokomotiv fra diorama Ofotbanen.

Foto: Mette Larsen/Norsk Jernbanemuseum