Lørdag 3. og søndag 4. november er det klart for årets modelljernbanemesse her på Hamar, den åttende i rekken. 28 utstillere har meldt sin ankomst i 2018 mot 23 i fjor.

Hvis du tenker på å handle julegave til en toginteressert gutt eller jente, kan du finne gode tilbud her, både nytt og brukt. Eller kanskje du skal unne deg selv en julegave?

Her blir salg av av nytt og brukt MJ- materiell. Flere anlegg er i drift, noen også barn og voksne kan få prøve å kjøre tog på. Og her er tog i mange forskjellige størrelser, både damp og elektrisk.

Vi har besøk av flere anlegg i år, og noe vi spesielt vil trekke frem er Fangfoss stasjon som har en litt spesiell historie.

Under Modelljernbanemessa i 2016 hadde museet besøk av en hyggelig skotte, Richard Chown. Han fortalte at han hadde hadde et modelljernbaneanlegg, Fangfoss stasjon, han kunne tenke seg å komme til messa med i 2017. Utover vinteren/våren 2017 var det et par epostutvekslinger, men så ble det stille. I mars i år mottok museet en epost som kunne fortelle at Chown døde sommeren 2017, og at mange av hans modellprosjekter skulle ut på auksjon. Flere i modelljernbanemiljøet ønsket anlegget til Norge. Norsk jernbanemuseum kjøpte derfor modellen «Fangfoss», og denne vises frem for første gang i Norge under messa.
Selv om modellen er bygget av en skotte, er inspirasjonen til landskap og anlegg, norsk smalspor på 1870-tallet.

Den nystartede Modelljernbaneklubben i Mjøsregionen, med klubblokaler og base i Brumunddal, vil være til stede med hele tre modelljernbaneanlegg.

Et annet spennede anlegg som kommer er Lillehammer stasjon anno 1960.  Stein Edgar Løkken tar turen til Hamar for å vise frem sitt modelljernbaneanlegg av Lillehammer stasjonsområde. Modellen er ikke ferdig og det vil pågå noe arbeid på den under messa. Allikevel skal den være kjørbar og både barn og voksne kan få prøve.

Disse utstillerne kommer!

Biblioteket er åpent og bemannet begge dager for den som vil fordype seg i jernbanefaglige temaer.

Ta en kaffe og vaffel eller posjon lapskaus i kafeen på brua mens du skuer utover utstillingshallen og folkelivet der, før du reiser hjem.

Messa er åpen 10.00-16.00 begge dager.
Inngang: Barn 65, Voksen 100,- Honnør 85,- Minigruppe (maks. 4 pers.) 300,-. Barn 0-3 år, medlem venneforeningen og årskort gratis.

Inngang må betales begge dager.