Mars 2014 – Billettkontroll

Billettkontrollen foregikk den første tiden ved at konduktøren gikk fra vogn til vogn mens toget var i fart. Ved hver kupé sjekket han billettene gjennom vinduet. Dette var ikke en ufarlig jobb, og etter noen ulykker ble det bestemt at billettene skulle sjekkes før avgang. Innføring av mer moderne vogner med gjennomgang fra 1880-tallet gjorde det mulig å gå gjennom toget for å kontrollere og kllippe billettene.

Billettangen var et viktig redskap. Med den ble det klippet et hull i kanten av billetten. Skulle du bytte til et annet tog for å reise videre så fikk du beholde billetten frem til du var på det siste toget. Billettengene preget gjerne et nummer i billetten, og fra dette kunne jernbanen se hvilken konduktør som hadde klippet billetten. Senere kom det mer avanserte klippetenger med utskiftbare typer (tangen på det nederste bildet). På 1970- og 80-tallet skjedde det mye. Det ble slutt på å ta inn billettene etter kontroll, og det ble også tatt i bruk nye billettenger som i stedet for å klippe et hull i billetten ga et stempelavtrykk med dato og tognummer.

Det finnes en artikkel “Konduktøren og billettkontroll fra utsiden” i Norsk Jernbanemuseum årbok 2011.

 

title

 

 

Klikk her for å listen over gamle smakebiter

eller hvis du vil bla til forrige måneds smakebit; klikk "neste" nedenfor:  

0 replies

Legg igjen et svar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Legg igjen en kommentar