Mars 2013 – JMF19351 – Snøblokade Haugastøl

I mars 1913 var det et voldsomt uvær og Bergensbanen måtte gi tapt for naturkreftene. Det var trafikkstans fra 5. til 17. mars.

Vinteren 1913 var svært hard med mye nedbør og vind og den til da verste vinteren i Bergensbanens historie. 5. mars begynte problemene for alvor. Storm og nedbør gjorde at det i løpet av kort tid dannet seg fonner på opptil fire meters høyde. Store og harde fonner ved utgangen av snøoverbyggene gjorde det vanskelig for de roterende snøplogene å få ryddet linjen.

Problemene begynte da den roterende plogen som ble sendt fra Myrdal til Finse i stasjonsavstand foran tog 602, kjørte seg fast ved utgangen av et overbygg i Låghellerlia, ca 3 km vest for Taugevann. Et snøryddingstog som ble sendt til unnsetning fra Finse kjørte seg fast ved Larsbu, bare 3 km fra Finse. Der var utgangen av et overbygg helt fylt av snø. Først 17. mars kunne driften gjenopptas.

28. mai bevilget Stortinget mer penger til NSB slik at snøberedskapen ble bedret. Blant det som ble bevilget var bedret telefonforbindelse (kobbertråd), 2420 meter snøoverbygg, 8700 meter snøskjermer, betjentboliger ved Finse og Myrdal, utvidelse av verkstedarrangementet på Finse, utvidelse av dreieskiven på Finse, en vingeplog, en snøskrape, en ny roterende plog, to lokomotiver og nye, større tendere til de tre anskaffede roterende plogene. (St.prp. 88/1913 med tilhørende innstilling og vedtak).

 

Foto: Anders B. Wilse
alt

 

Klikk her for å listen over gamle smakebiter

eller hvis du vil bla til forrige måneds smakebit; klikk "neste" nedenfor: