Mai 2016 – JMF027346 – Banearbeid på Rørosbanen

Det
ble på 1950- og 60-tallet lagt ned store ressurser i opprustingen av
Rørosbanen. De gamle skinnene skulle erstattes med kraftigere 35 kilos skinner, og ballasten
forbedres slik at akseltrykket kunne økes. I 1961 var arbeidet ferdig i
Trondheim distrikt. I Hamar distrikt, som hadde ansvaret fra Hamar til Tynset,
tok arbeidet noe lengre tid. I en artikkel i NSB-bladet Vårt Yrke i 1964 blir
rallarne som bygde banen berømmet – det var ypperlige skjæringer. Derimot var
underlaget ikke så bra, og de hadde mange problemer med telehiv som gjorde det
nødvendig å skore opp skinnegangen. Det var ikke bare sporet som ble utbedret,
også mange bruer ble skiftet ut, deriblant bruene ved Steinvik og Reitan. Noen
bruer ble også erstattet av fyllinger. På bildet er arbeidet i gang med
utskifting av ballastmasse og skinner ved Rudstad stoppested i 1964. I bunnen
ble det da lagt inn torv eller bark. Opprustingen av banen var på det tidspunkt
kommet svært langt, og på høsten samme år var banen så bra at tunge
diesellokomotiver kunne settes inn i togene også på den søndre delen av banen.

alt 

Fotograf
ukjent.
 

 

Klikk her for å listen over gamle smakebiter
eller hvis du vil bla til forrige måneds smakebit; klikk "neste" nedenfor: