Märklinutstillingen er åpnet


Torsdag 2. juni 2011 åpnet sommerens utstilling ved Norsk Jernbanemuseum.

Utstillingen ble åpnet av museumsdirektør Poul Thestrup fra Danmarks Jernbanemuseum. 30-40 inviterte gjester og vanlig publikum overvar åpningen.

Det var jenteleker – deler til dukkekjøkken – som var starten for Märklin i 1859. Etter hvert ble det også produksjon av skip, karuseller, snurrebasser og tog til å skyve eller trekke rundt på gulvet – dog uten skinner. 

 

I 1891 presenterer Gebrüder Märklin en nyhet på Leipzig-messen – en nyhet som endrer markedet for leketøystog; løse standard blikkskinner i mange forskjellige lengder og svinger, som man kunne sette samme i den størrelsen man selv ønsket. Andre produsenter hadde togbaner på blikkskinner, med bare som en sirkel. Med Märklins konsept kunne man få mye større og mer interessante baner.

 

Samtidig setter Märklin også standard for sporvidder – som andre fabrikanter raskt tar i bruk; spor 1 med 48 mm mellom skinnene, spor 2 med 54 mm og spor 3 med 75 mm mellom skinnene. De første togene er av blikk – loddet sammen og håndmalte, og urverksdrevne (dvs. til å trekke opp). Fra 1895 får man dampdrevne og el-drevne Märklintog. I 1900 kommer så Märklin med ennå en sporvidde – spor 0 (35 mm mellom skinnene) og i 1935 kommer den sporvidden som skal bli den mest populære; 00 (senere H0, dvs. skala 1:87).

 

Gjennom 1970- og 1980-årene utvikler Märklin sine produkter fra å være leketøy/til å kjøre med, til å bli relativt kostbare samlerartikler. Märklin gir opp barn som målgruppe og henvender seg nå i større grad til voksne menn med samlerinteresse. Med dette kommer også et dalende salg, og etter 147 år som familieaksjeselskap, overtas Märklin av det britiske investeringsselskapet Kingsbridge i 2006.

Selv om Märklin er kjent over hele verden, så eksporteres kun 28 % av produksjonen. Hele 72 % av produksjonen selges på det tyske hjemmemarkedet. I 2008 blir Märklin slått konkurs. Det blir drevet videre av en bobestyrer, og er således fra dette tidspunkt til salgs. Pr. 1. januar 2011 har bobestyrer trukket seg fra driften og kreditorene driver firmaet videre.

 

En historie fortalt av Thestrup på åpningen, forteller at Herman Göring – en av Hitlers ministre, var en Märklinentusiast. Ved ett tilfelle i 1938 skulle Danmarks ambassadør til Tyskland i all stillhet tildele Göring Storkorset av Dannebrogsordenen med bryststjerne i diamanter med halskjede. Ambassadøren dro til Görings sommerresidens. Her måtte han vente på audiens for Göring var opptatt. Etter å ha ventet en stund ble ambassadøren ført inn, og da viste det seg at Göring var opptatt med å ligge på gulvet, i sine lederhosen, og leke med sitt Märklintog. Ambassadøren så at Göring var meget opptatt og tok på seg den tildelte oppgaven som sporskifter i den ene enden av banen. Etter en tid klart så ambassadøren å få fortalt Göring sitt ærend. Göring ble glad for tildelingen, og mottok personlig fra ambassadøren, Storkors av Dannebrogsordenen med bryststjerne i diamanter med halskjedet, med neste ordinære tog fra ambassadøren!