Juni 2014 – JMF501126 Dovreekspressen
NSBs nye ekspresstogsett ble bestilt før krigen og satt i trafikk etter krigen. Det var bygget to versjoner av dem, fire sett for dieseldrift bygget av Strømmens Værksted og fire for elektrisk drift bygget av Skabo og NEBB. Dieselsettene, som vi skal omtale her, ble satt inn på Bergensbanen og Dovrebanen. De bestod av en motorvogn i hver ende og en mellomvogn. De hadde 162 sitteplasser i komfortable seter. Diverse tekniske problemer med tyske Maybach-motorer av krigskvalitet, gjorde at det gikk noen år før det ble regelmessig drift. Bergensekspressen og Dovreekspressen ble kjørt som ettermiddagtog og med disse kunne NSB tilby en rask og hurtig befordring. Mens dagtoget til Trondheim i 1953 brukte 12 ½ time, var ekspressen fire timer raskere! Tilsvarende til Bergen trengte dagtoget 11 timer og 20 minutter, mens ekspressen gikk på 7 timer og 40 minutter. Settene gikk de siste årene på Rørosbanen og ble tatt ut av ordinær drift i 1970. Driftssikkerheten hadde da i mange år stått noe tilbake for hva som var ønskelig.
Foto: Dovreekspressen står klar til avgang på Oslo Ø. Foto: O. Rhj.
Klikk her for å listen over gamle smakebiter
eller hvis du vil bla til forrige måneds smakebit; klikk "neste" nedenfor: