Sammendrag

Jernbanehistorisk dag er en fagdag hvor man kan fylle på sin historiske jernbanekunnskap. Norsk jernbanemuseum er arrangør, og dagen er blitt arrangert siden siden 2010, med noen opphold. Arrangementet har vokst ut av lokalene på museet, og derfor søkes det å benytte andre lokasjoner i Hamar som har eller har hatt tilknytning til jernbanen. Den restaurerte jernbanerestauranten på Hamar stasjon er derfor stedet for andre år på rad.

Jernbanehistorisk dag

Jernbanerestauranten, Hamar stasjon, lørdag 19. oktober

Velkommen til en hyggelig dag på Hamar med mulighet til å fylle på kunnskapen om norsk jernbanehistorie.
Det er gratis å høre på foredragene – ingen påmelding kreves.

Dersom man ønsker lunsj (lapskaus), må dette bestilles på forhånd via Ticketmaster. Pris kr 200,- + avgift.

Klikk her hvis du ønsker lunsj.

Program
10:00    Velkommen. Ved Marie Beate Rise, direktør Norsk jernbanemuseum.
10:15    Museumsbanen som terapi: min personlig togreise. Ved Linda-Malum Soløst. (nytt)
11:00    Jernbanen – tiden før NSB. Ved Erik W. Johansson.

12:00    Lunsj. Bestill lunsj via Ticketmaster.
Hamar jernbanerestaurant var kjent for sin lapskaus. 15 minutters stopp, så lapskausen måtte inntas rastkt. Så selvfølgelig er det lapskaus som serveres på Jernbanehistorisk dag, men dere har litt bedre tid. Bestilling av lunsj skjer via Ticketmaster.

13:00    Type 70 – de siste norsk konstruerte togene. Ved Johnny Eide.
14:00    Diesellokomotivene og Di3.602. Ved Roar Stenersen.
15:00    Avslutning.

Om jernbanerestauranten

  • Åpnet i 1897.
  • Tegnet av en av jernbanens store arkitekter, Paul Due.
  • Modernisert i 1922 ved NSBs arkitektkontor v/arkitekt Gudmund Hoel.
    • Maleriene av Jens Wang (maler/teatermalter). Fredet av Riksantikvaren i 2006.
    • Landskap fra Hedemarken, bl.a. domkirkeruinen og Høsbjør hotell.
    • Ominnredningen kostet kr 43.000,-. (i dagens verdi 1,2 mill).
  • 2006: Riksantikvaren freder jernbanerestauranten – spesielt spisesalen med maleriene.
  • 2006: Jernbaneverket hadde planer om å flytte togledersentralen fra 2. og 3. etg. i stasjonsbygningen til restaurantbygningen. Ble i stedet bygget nytt i sørenden av stasjonsområdet (v/Stangebrua).
  • 2012-2015: Forslag om at Turistinformasjonen og Hamarregionen Reiseliv kunne flytte hit.
  • I den verste påsketrafikken på Hamar stasjon, tok restaurantpersonalet lapskausgrytene med ut på perrongen og serverte derfra.
  • Reisen Kristiania-Trondheim tok i 1916 16 timer og 53 minutter.
    • Før avgang Eidsvoll kunne man bestille varm frokost eller frokostkurv hos konduktøren, som telegraferte bestillingene til Hamar. Slik var restauranten forberedt!
    • Det var 15 minutter stopp og togbytte på Hamar. Lapskausen måtte inntas raskt!
    • Frokostkurven som man fikk med seg om bord i toget besto av: 3 smørbrød med bedre pålegg, 1 smørbrød av særlig kvalitet, 1 kopp the, 1 kopp kaffe, ½ flaske landsøl, ½ flaske pilsnerøl eller bayerøl. Til den nette sum av kr 1,25.