Lørdag 28. oktober tar vi en tur over til «naboen» på andre sida av Mjøsa. Men det blir en litt lengre tur enn om vi tar rute rett over Mjøsa. Turen vil gå via Lillestrøm, Grorud og Grefsen, før vi tar retning Gjøvik, med retur samme dag. Avreise fra Hamar kl 08.36.
Det er en bane vi aldri har kjørt på med Stålvogntoget på, men deler av toget har vært til Jaren tilbake i 2013 og 2016 i forbindelse med at daværende jernbanedirektør, Elisabeth Enger, gjorde sine rundreiser rundt i landet for å møte ansatte. Den gangen var det El 11 2107 som trakk toget.
Det blir også elektrisk på turen til Gjøvik. El 13 2142 er godt kjent på banestrekningen. Det er også nesten 20 år siden museet overtok lokomotivet fra CargoNet – det skjedde 3. desember 2003.
Billettsalget håper vi blir klart i neste uke, og så fort ruta er godkjent, vil vi publisere denne.
Med forbehold om endringer og kansellering.
Bildene:
Elektrisk lokomotiv, El 13 2142, med siste ordinære avgang for underveisgodstoget på Gjøvikbanen, tog 5174, på Eina stasjon, 30. desember 1988. Norsk jernbanemuseum / DigitaltMuseum. Foto: Thor Bjerke.
Deler av toget var på Jaren i februar 2016 i forbindelse med daværende jernbanedirektørs rundreise. Foto: Amund Rasten.