Status på arbeidet med Urskog i Tsjekkia

I midten av juli og slutten av november var Norsk jernbanemuseum på befaring i Tsjekkia for å følge opp hovedrevisjonen på «Urskog».

I juli var lokomotivet demontert og kjelen løftet ut av rammen. Vi kunne da se hvor omfattende lekkasjen på bunnringen var. Vi besøkte også kjeleverkstedet og fikk en omvisning hvor vi fikk se det arbeidet som pågikk på andre dampkjeler. Vi ble også forelagt alle sertifikater som verkstedet har.

Dette er et meget oppegående verksted som kan utføre arbeid på både sveiste og klinkede kjeler.

Kjelen er nå under reparasjon på kjeleverkstedet i Přerov. Ved besøket i november var jobben godt i gang. Kjelerørene var tatt ut og vi fikk se kjelens totale tilstand. Kjelen får ny rørpakke.

Selve lokomotivet og dets maskineri blir revidert i Žamberk. Arbeidet går etter planen selv om det er avdekket en del ekstra jobb med kjelens bunnring og bunnstag. Vi benytter anledningen til å trace opp (tegne opp) kjelen på nytt, ettersom vi manglet dokumentasjonsgrunnlaget fra da kjelen ble bestilt ny i 1995-96.

Det gjøres en grundig jobb på verkstedene og da er det også viktig å følge opp prosjektet med hoved- og underleverandører. I november var de i ferd med å skru lokomotivet i sammen igjen, og vi ser at mye har blitt gjort siden vi var der i juli. Dette lover bra.

Norsk jernbanemuseum har besluttet å beholde en del «patina», som for eksempel spor etter reparasjoner da lokomotivet var i aktiv tjeneste.

I januar skal kjelen trykkprøves før den blir godkjent av en ekstern dampkjelkontrollør. Lokomotivet skal prøvekjøres med belastning før den blir overlevert i henhold til kontrakten.

Lokomotivet kommer hjem til sesongstarten i juni 2025 (til festivalen Stoppested Verden).

Vi kommer til å ha glede av «Urskog» i mange år framover på Tertittbanen ved Norsk jernbanemuseum.

Her følger et utvalg bilder fra de to turene til Tsjekkia. Klikk på hvert bilde for å se på dem  uten tekst og større.

Alle foto: Vasco T. Duarte og Tore Mikkelsen.