BM 92.15/BS 92.91 (type 92) gir Norsk jernbanemuseum nye muligheter!
BM 92.15/BS 92.91 (type 92) gir Norsk jernbanemuseum nye muligheter!Etter samtaler med Norske Tog ble det besluttet at BM 92.15 skulle overtas av Norsk jernbanemuseum (NJM). Mandag 20. januar 2025 fikk NJM en ny togstamme og et mer «moderne» togsett i sine samlinger.
Les mer om type 92 på norsketog.no
Opprinnelig var 92.15/92.91 ett av fire sett, som var tatt ut for å bli donert til Ukraina i 2024. Denne donasjonen ble trukket tilbake fordi det ikke var praktisk mulig for ukrainske myndigheter å ta imot togene. Kilde: Les mer på regjeringen.no
92.15/92.91 gikk på Rørosbanen og var opprinnelig levert med en annen innvendig konfigurasjon (postavdeling). Det gjør at nettopp dette settet har en viss lokalhistorisk verdi sammenlignet med de øvrige motorvognsettene av samme type.
Vi er godt kjent med sprekkdannelser i aluminiumsprofiler, noe som kjennetegner materiell av type B7 og 92. Dette har ingen betydning for driften av 92.15 i vår regi. Av de fire settene, som ble nylig påkostet, var 92.15 i best teknisk forfatning og hadde flest kilometerløp igjen på boggiene. I samråd med tidligere eier gikk vi nøye gjennom vedlikeholdslogg for alle gjenværende sett og konkluderte med av 92.15 var det beste valget for Norsk jernbanemuseum.
92.15 vil bli bevart med sitt nåværende utseende.
Norsk jernbanemuseum har sin driftsbase i Hamar og 92.15 vil bli driftet herifra. Vi satser på mye kjøring på Rørosbanen, der settet har hatt tilhørighet. Motorvognsettet vårt vil bli vernet gjennom bruk.
Togsettet gikk ikke for egen maskin, men ble trukket av Di3.616 da det ankom Hamar på mandag, fordi togsettet foreløpig ikke er en del av Norsk jernbanemuseums styringssystem.
Takk til Norske Tog for et godt samarbeid i forbindelse med overtakelsen.
Foto: Vasco T. Duarte og Amund Rasten.