August 2015 – JM005296 – Grusvogn litra Mf2 nr. 5491
Denne
grusvognen er en god representant for den store godsvognparken på museumsbanen Krøderbanen – "Norges lengste museum". Det
er i år 100 år siden den var ny. Da rullet den ut fra Skabo Jernbanevognfabrik som
en av 59 slike vogner. Vognen ble opprinnelig anskaffet til ombyggingen av
Størenbanen til normalspor og fremføringen av Dovrebanen til Trondheim. Vognene
ble bygget etter samme tegning som datidens mest moderne stakevogner (N-vogner),
men var midlertidig utstyrt med gruslemmer. Vognbredden var på hele 2,80 meter,
noe som gjør dem til de bredeste av alle grusvognene, som hadde litra M. Det
ble bygget 123 vogner av denne typen, hvorav 63 også var utstyrt med
bremserhus. Den rullet praktisk talt uendret hele sin driftstid, ble utrangert
i 1977, og ble da overtatt av Norsk Jernbanemuseum. Mf2 5491 ble etter mange
års hensetting deponert hos Norsk Jernbaneklubb og pusset opp i lokstallen på
Ski i 1996. Der hadde NJK, inntil plassen nylig måtte fraflyttes, en svært
aktiv godsvogngruppe som har restaurert en rekke vogner. 5491 fremstår etter
dette i den utførelse disse vognene fikk ved oppussing på 1950/60-tallet. Den
er nå stasjonert på Krøderbanen og har sporadisk blitt benyttet til grus- og
svilletransport.
Foto: Henrik B. Backer
Klikk her for å listen over gamle smakebiter
eller hvis du vil bla til forrige måneds smakebit; klikk "neste" nedenfor:
Legg igjen et svar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!