August 2006 – Rjukanbanens elektriske lokomotiv nr. 1

 

Gjenstand JM2968 – Rjukanbanens elektriske lokomotiv nr. 1

Rjukanbanen ble åpnet i 1909. De to første årene ble det brukt damplokomotiver, men i 1911 var banen ferdig elektrifisert. Rjukanbanen stod den gangen for driften både av Tinnosbanen (Notodden-Tinnoset) og Vestfjorddalsbanen (Mæl-Rjukan). Thamshavnbanen var åpnet for elektrisk drift i 1908 og var den første norske jernbanen med vanlig person- og godstrafikk som ble elektrisk drevet. Rjukanbanen ble den første slike med normalspor.

Det var AEG som leverte den elektriske delen til lokomotivene, mens Skabo Jernbanevognfabrik bygde den mekaniske delen. Lokomotivet er utstyrt med fire motorer som hver yter 125 hk ved 220 volt vekselstrøm. Lokomotivdelene ble fraktet på lektere opp Skien-Norsjøkanalen til Notodden, hvor lokomotivet ble montert av montører fra AEG, Berlin. Det ble prøvekjørt 27. mai 1911 og deretter satt i drift på Tinnosbanen. Ved Tinnosbanens overgang til statsbaneselskapet 1. juli 1920 fulgte lokomotivet med og ble ved NSB El 7 nr. 2501. Etter utrangeringen i 1931 ble det solgt tilbake til Rjukanbanen. Der fikk det igjen nr 1. og ble brukt i tog- og skiftetjeneste fram til utrangering i mars 1966. Det ble da gitt til museet. Etter mange års oppbevaring ute i museumsparken, ble lokomotivet i juni ferdig etter en omfattende oppussing. Det står i sommer ute på museet, men vil i høst bli satt inn i et magasin; dessverre uten tilgang for besøkende.

 

Klikk her for å se flere smakebiter

eller hvis du vil bla til forrige måneds smakebit; klikk "neste" nedenfor:

0 replies

Legg igjen et svar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Legg igjen en kommentar