Sammendrag

Tilskuddsordningen gir støtte til prosjekter som bevarer og formidler norsk jernbanekultur, særlig rettet mot museer, organisasjoner og frivillige miljøer.

Da gikk turen nordover!

Tilskuddsordningen har nå gjennomført sitt andre besøk hos tilskuddsmottakere. Denne gangen gikk turen til Narvik Museum, vår nordligste mottaker.

Tilskuddet fra ordningen har blant annet bidratt med støtte til flytting av et malmlokomotiv, El 12 2119/2120, til museet og etableringen av tak over dette. Lokomotivet er en viktig del av formidlingen av Ofotbanen og dens store betydning for Narvik som gruve-, havne-, industri- og jernbaneby.

Under besøket fikk vi snakket om jernbanens sentrale rolle i byens historie, og om mulige prosjekter som kan bidra til videre utvikling i museets arbeid med å bevare og formidle den rike jernbanearven i området.

Vi setter stor pris på engasjementet vi møter hos tilskuddsmottakerne.

Tusen takk til Narvik Museum for et hyggelig og lærerikt besøk!

Foto: Norsk jernbanemuseum/Ståle Hagen-Pesch.