Sammendrag
Jernbanehistorisk dag er en fagdag hvor man kan fylle på sin historiske jernbanekunnskap. Norsk jernbanemuseum er arrangør, og dagen er blitt arrangert siden siden 2010, med noen opphold. Arrangementet har vokst ut av lokalene på museet, og derfor søkes det å benytte andre lokasjoner i Hamar som har eller har hatt tilknytning til jernbanen. Den restaurerte jernbanerestauranten på Hamar stasjon er igjen stedet. Siden i fjor er det det blitt kafédrift i bygningen. Café Grande åpnet dørene 6. september i år.
Jernbanehistorisk dag
Tid: Lørdag 18. oktober
Sted: Café Grande (tidl. Jernbanerestauranten), Hamar stasjon
Velkommen til en hyggelig dag på Hamar med mulighet til å fylle på kunnskapen om norsk jernbanehistorie.
Det er gratis å høre på foredragene – ingen påmelding kreves.
Dersom man ønsker lunsj (lapskaus), må dette bestilles på forhånd. Klikk på denne lenken. Pris kr 199,-.
Program
09:45 Kaffe og bite’ti
10:00 Velkommen ved Marie Beate Rise, direktør Norsk jernbanemuseum.
10:20 Den siste istiden på jernbanen i Norge ved Per Norseng.
11:00 25 år etter Åsta ved Ove Skovdahl.
12:00 Lunsj (klikk på ordet «lunsj» for å bestille)
13:00 NSBs lokomotivtype El 17 ved Erland Rasten.
14:00 NSBs beredskapslokomotiver 1955-1970 ved Ove Tovås.
15.00 Avslutning
Om jernbanerestauranten
- Åpnet i 1897.
- Tegnet av en av jernbanens store arkitekter, Paul Due.
- Modernisert i 1922 ved NSBs arkitektkontor v/arkitekt Gudmund Hoel.
- Maleriene av Jens Wang (maler/teatermalter). Fredet av Riksantikvaren i 2006.
- Landskap fra Hedemarken, bl.a. domkirkeruinen og Høsbjør hotell.
- Ominnredningen kostet kr 43.000,-. (i dagens verdi 1,2 mill).
- 2006: Riksantikvaren freder jernbanerestauranten – spesielt spisesalen med maleriene.
- 2006: Jernbaneverket hadde planer om å flytte togledersentralen fra 2. og 3. etg. i stasjonsbygningen til restaurantbygningen. Det ble i stedet bygget nytt i sørenden av stasjonsområdet.
- I den verste påsketrafikken på Hamar stasjon, tok restaurantpersonalet lapskausgrytene med ut på perrongen og serverte derfra.
- Reisen Kristiania-Trondheim tok i 1916 16 timer og 53 minutter.
- Før avgang Eidsvoll kunne man bestille varm frokost eller frokostkurv hos konduktøren, som telegraferte bestillingene til Hamar. Slik var restauranten forberedt!
- Det var 15 minutter stopp og togbytte på Hamar. Lapskausen måtte inntas raskt!
- Frokostkurven som man fikk med seg om bord i toget besto av: 3 smørbrød med bedre pålegg, 1 smørbrød av særlig kvalitet, 1 kopp the, 1 kopp kaffe, ½ flaske landsøl, ½ flaske pilsnerøl eller bayerøl. Til den nette sum av kr 1,25.
- September 2025: Ny kafédrift åpnet; Café Grande