En lokomotivlegende fyller 70 år

– og har en viktig rolle under markeringen av Raumabanens 100 års jubileum i morgen, fredag 20. september 2024.

I den forbindelse skal det kjøres et jubileumstog fra Dombås til Åndalsnes. Toget er Stålvogntoget – og ett av de tre lokomotivene er 70-års jubilanten; Di 3602.

Det dieselelektriske lokomotivet NOHAB 2246 (Di 3.602) kom første gang til Norge i september 1954, fra lokomotivfabrikken Nydqvist & Holm AB (NOHAB) i Trollhättan i Sverige til Norge. Her skulle lokomotivet bli vist frem under jernbanens 100 års jubileumsutstilling i Oslo som en mulighet for fremtiden; NSB hadde startet sitt fremtidsprosjekt “Vekk med dampen!” Etter jubileet gikk lokomotivet tilbake til Sverige for komplettering, og 13. oktober var lokomotivet tilbake i Norge – klar for sju måneders prøvekjøring under norske vinterforhold.

Mellom 1. mai og 17. august i 1955 var lokomotivet på demonstrasjonstur rundt i Europa, før det kom tilbake til Norge for godt. NSB var godt fornøyd med lokomotivtypen, og i 1957 leverte NOHAB lokomotivene 603-607, samtidig som NOHAB 2246 ble kjøpt og gitt nummeret 3.602. Di3 602 var i drift ved NSB til 1995, og ble overtatt av Norsk jernbanemuseum i 1997.

602 ble satt i stand til jernbanens 150 års jubileum i 2004, og hadde nok en gang en sentral rolle under hovedmarkeringen av jernbanens 150-års jubileum 1. september 2004. Lokomotivet er restaurert tilbake til det utseendet det hadde under sine tre år som leielokomotiv i Norge. Arbeidet ble utført av GM-Gruppen, Mantena AS og Norsk jernbanemuseum, med finansiell støtte fra Jernbaneverket.

Bane NOR i samarbeid med Jernbanedirektoratet, kommunene Dovre, Lesja og Rauma og Norsk jernbanemuseum står for fredagens jubileumstur med Stålvogntoget – program finner du ved å klikke her.

Utstilt på museet sommeren 2023.

T-skjorte til salgs i museumsbutikken. Noen størrelser igjen selv om det står «tomt på lager».

Med slekta….
under 60-års jubileet ved ringstallen på Hamar stasjon i 2014. Foto: Øyvind Dølplads