Norsk jernbanemuseum har åpnet ei ny utstilling som tar for seg plakater som i hovedsak ble brukt av NSB fra begynnelsen av 1900-tallet og fram til i dag. Plakathistorien og feriehistorien har mye til felles. Massekunsten og masseturismen er fenomen som oppsto omtrent samtidig, og begge er resultat av mer tilgjengelige goder som kunst og fritid, noe som bare var for de få.
– Reiselivsplakatene kan sees på som ei blanding av reklame- og kulturplakater, sier utstillingsansvarlig på Norsk jernbanemuseum Bjørg Eva Aasen. – De skulle selge noe som ikke var håndfast, en positiv og for mange, uoppnåelig drøm. Plakatene ble massene sin kunst og den nasjonale, dekorative stilen ble et ledd i identitetsbygginga av landet, fortsetter hun.
Plakatutstillinga til Norsk jernbanemuseum viser også fram plakater som skal lokke utlendinger til Norge. De statlige jernbaneselskapene i Norge, Sverige og Danmark åpna servicekontor for togpassasjerer i hverandres hovedsteder. NSB opprettet et reisebyrå i Berlin i 1910 og et byrå i London i 1921. Plakatdistribusjon og -opphenging var en sentral del av virksomheten deres og flere av plakatene som ble brukt vises i utstillinga.
Utstillinga viser blant annet plakater laget av ledende norske illustratører, vinnere av plakatkonkurranser arrangert av NSB og en reiselivsplakat som ble forbudt av amerikanske myndigheter fordi den ble vurdert til å være for uanstendig. I tillegg viser utstillinga plakater som ble brukt i markedsføringa av interrail, som kom på 1970-tallet, og plakater som er brukt i holdningsskapende arbeid i nyere tid.
Plakatene som stilles ut er i stor grad henta fra museets rikholdige samling av plakatkunst. Noen plakater er lånt fra andre institusjoner, blant annet Nasjonalbiblioteket og Flytoget.
Utstillinga er åpent daglig fra 1. juni til 13. oktober 2024, ellers etter avtale.
Klikk her for å se våre åpningstider
Klikk her for å se våre inngangspriser
(Inngangsprisen inkluderer en tur med Tertittoget og vår daglige omvisning kl. 12.55)