Lokomotiv nr. 17 – “Caroline”
Lokomotiv nr. 16 og 17 Norges to eldste bevarte lokomotiver, men de var ikke de første. De er to av fem lokomotiver som kom til Kongsvingerbanens åpning i 1862. “Caroline” er satt istand og kan kjøres, mens nr. 16 er utstilt på museet. Begge er bygget hos Robert Stephenson and Co. i Newcastle, England.
Lokomotiv nr. 17 “Caroline” har vært gjennom flere moderniseringer siden det kom til Norge i 1861. I 1878 fikk det førerhus og bremser på lokomotivet (tidligere bare på tenderen) med bremseklosser i jern. Lokomotivet fikk da det utseende det har i restaurert stand i dag. Før dette var det kun en liten vindskjerm som var le for lokomotivpersonalet – omtrent som den som kan sees på utstilte nr. 16.
I 1896 ble nr. 17 overført til Hamar distrikt for tjeneste i forbindelse med med byggingen av Dovrebanen nord for Tretten. Etter dette gikk lokomotivet i lett togtjeneste i Gudbrandsdalen, før hun ble satt inn som skiftelokomotiv på Hamar stasjon rundt århundreskiftet. I 1911, etter en lett modernisering ble nr. 17 satt inn i togtjeneste i Gudbrandsdalen – i et lokaltog mellom Ringebu og Lillehammer- på folkemunne kalt “Kolstadbåten”. Fast fyrbøter på dette toget var i noen år den kjente, klarsynte Marcello Haugen.
I 1920 ble nr. 17 utrangert. I stedet for skraphaugen, ble nr. 17 solgt til Clevfos Cellulose og Papirfabrik på Ådalsbruk. Her ble lokomotivet kalt «Klevfosmerra», og fram til 1953 slet hun på det 1,5 km lange sideporet med mange, tunge godsvogner fulle av papir. En kuriositet er at nr. 17 avløste nr. 19 (smalt spor), og i 1953 ble erstattet av nr. 18!
Da jernbanen i Norge feiret 100 år i 1954 kjøpte NSB tilbake lokomotivet fra Clevfos, for at det som Norges eldste lokomotiv skulle få en sentral rolle under jubileet. Ombygd fikk lokomotivet navnet «Caroline», – ett navn som har fulgt lokomotivet senere. Etter jubileet ble lokomotivet gitt til Norsk jernbanemuseum og sto her, med få unntak, stille og utstilt 36 år.
Lokomotivets utseende og togets tekniske utstyr i dag er fra perioden 1900-10.