Juni 2005 – Treskinne Kongsvingerbanen
Gjenstand JM390 – Treskinne Kongsvingerbanen
I sommerdagene 1905 da grensevakten var mobilisert, ble det satt i gang langvarige skinnegangsarbeider på strekningen Skotterud-Magnor for å ha påskudd til å holde linjen klar til brudd ved et plutselig svensk overfall. Så lenge det var lyse netter drev de med masseutskifting. Da det trakk i langdrag fant en eller annen på at de skulle lage en automatisk sikring i skinnegangen. Jernbanens snekkerverksted i Kongsvinger fikk i oppdrag å lage en nøyaktig kopi i tre av en skinne. Denne ble malt med rust og linolje for å få den så lik en brukt stålskinne at den vanskelig kunne oppdages. Skinnen ble oppbevart i en låst trekasse og hver aften kl. 21 ble den båret ned til linjen og lagt inn i ytterstrengen i en kurve, som runder et berg i Gaustadsjøen. Stålskinnen ble så båret opp og lagt i kassen. Dette var så sent på høsten at det var mørkt før kl. 21. Skinnen – og historien som er gjengitt her – ble i 1935 formidlet til Jernbanemuseet gjennom Hermann Fleischer i NSBs Hovedstyre.
Museet har også en annen beretning om samme skinne. Navnet på snekkeren som laget skinnen, er forskjellig i de to beretningene. Fleischer skriver at snekker Martin Hansen laget den, mens Ole Ruud i 1954 skrev at hans far Hans G. Ruud laget den. Begge var samtidige snekkerformenn på samme verksted. Tilsvarende skriver Fleischer at det var baneformann Gulli som hver kveld la inn skinnen i sporet, mens Ruud skriver at det var baneformann Torstein Wiger.
Skinnen kan du se i sommer på Norsk Jernbanemuseum. Den er en del av utstillingen "Kongelige reiser i union og nasjon".
Klikk her for å se flere smakebiter
eller hvis du vil bla til forrige måneds smakebit; klikk "neste" nedenfor: