Januar 2016 – JMF017128 Verkstedet Brattøra
NSBs verkstedtjeneste gjennomgikk store endringer på begynnelsen av
1900-tallet.
Etter at Hamar hadde fått sitt store, nye verksted i 1899 og
Narvik sitt i 1902, fulgte Verkstedet Kronstad i Bergen i 1909, Verkstedet
Sundland i Drammen i 1911 og Verkstedet Vaulen i Stavanger i 1916. Deretter
stod Trondheim for tur. Der skulle det gamle verkstedet på Brattøra erstattes
av det nye Verkstedet Marienborg. Dovrebanen var under bygging og behovet for verkstedtjenester ville øke. Marienborg var ferdig i 1918 og ble sammen
med Verkstedet Grorud og Verkstedet Sundland de største NSB-verkstedene. På
Marienborg er det fortsatt verksteddrift, nå i regi av NSBs datterselskap Mantena.
Verkstedet Brattøra, som bildet er fra, ble anlagt på Brattøra i Trondheim i
1882 i forbindelse med byggingen av Meråkerbanen. Det erstattet det gamle
verkstedet på Kalvskinnet, hvor Størenbanens utgangsstasjon lå frem til 1884.
Verkstedet Brattøra tok seg deretter av både normalspormateriellet som var i
bruk på Meråkerbanen og smalspormateriellet på Rørosbanen. Dyktige fagfolk
utførte store jobber, som for eksempel nybygging av personvogner. I forbindelse
med den nært forestående flyttingen til Marienborg ble arbeidsstokken på
Brattøra fotografert i 1915/16.
Det er over 100 mann på bildet.
Klikk her for å listen over gamle smakebiter
eller hvis du vil bla til forrige måneds smakebit; klikk "neste" nedenfor: