Søndag 9. september kl. 12.00-16.00 på Domkirkeodden og Norsk jernbanemuseum

I år har vår «Jernbanemuseets dag» blitt utvidet og fått nytt navn.

Vi gjør i år en ny variant og samarbeider med  vår nabo og gode kollega Domkirkeodden.

Arrangementet er en del av «Kulturminnedagene» – og temaet i år er «Typisk norsk – ikke bare norsk».

Vi har lagt opp til et allsidig program på museene denne dagen NB! programmet vil endre seg mot 9. september

Domkirkeodden:
* Hedmarkstunet. Nes og Helgøya bygdekvinnelag har salg av vafler og kaffe. Ølbrygging med vedfyrt bryggepanne v/ Arne Robert Eidstuen. Foredrag om pultost, m/smaksprøver kl. 13.30 ved Helge Hagen

* Hamardomen.Få med deg «Musikalsk middelalder» kl. 15.00.

* Storhamarlåven. Middelalderomvisning kl. 13.00.

* Urtehagen. Kjenner du de vanligste eple-sortene vi har, og er de egentlig norske? Smaksprøver av forskjellige epler. Gartner Hildur Hauksdottir forteller.

* Løtenbygningen. Strikking, veving, linberedning og spinning med Løten husflidslag. Ung husflid Hamar lager snorer og bånd med barna. Tambure-ring og strikketeknikker ved Hamar husflidslag.

Ødegården. Kom og kjøp Kjell Henning Paulsens vafler stekt på vedovn. Demonstrasjon av krøllhårssåler, strikk rett fra fellen, skinnfell, tæger og sprang. Ved Stange husflidslag. Salg av grønnsakssuppe og flatbrød. Ved Stange bygdekvinnelag.

* Stor-Deglum. Pjoning, tveband, strikking, sprang, brikke-/grindvev og kniplinger. Makrameaktivitet for barna ved Furnes husflidslag.
Furnes bygdekvinnelag har salg av kaffe og kaker.

* Kokebokhuset. Kom og kjøp risengrynsgrøt! Informasjon om rapping av hus som teknikk, ved Fortidsminneforeningen. Baking for barn.

* Åsgården med Smedalssmia. Salg av vafler, sveler, kaffe og rabarbrasup-pe ved Vang bygdekvinnelag. Vang historielag har bygdebøker og årbøker for salg. Utstilling og salg av håndarbeidsting ved Vang hobby- og husflids-lag. Salg av årbøker ved Hamar historielag. Smiing i Smedalssmia ved Tor Ole Fuglerud.
«Rekendes på ei fjøl» – sang og historie ved Krestine Lundsbakken kl. 13.30.

* Skarderud. Dialektkonkurranse. Sopelime og skureklut laget av skavgras. Demonstrasjon spinning. Ved Furnes historielag.

* Seterliv på Sætra. Sagn på sætra kl. 13.30 og 15.30.

Norsk jernbanemuseum
* Hovedbygning med hovedutstilling og utstillingen «Soljørhijab».
* Smalåsen stasjon er åpen.
* Lokhallen er åpen.
* Leikvangen stasjon. Minitoget Knertitten kjører.
* Bestum stasjon. Utstillingen «Emigrantens historie».
* Banebua. Prøv deg som rallar! Vi har banearbeid på Tertittsporet.
* Ilseng stasjon. Jernbanemuseets venner har stand og informerer. Utstillingen «Hamar – historisk knutepunkt». Kakeservering kl. 13.00.
* Kløften stasjon er åpen.
* Killingmo stasjon er åpen. Alle barn kan stikke innom konduktør Jan Petter på Killingmo stasjon for å hente ris. Posen leveres i Kokebokhuset, og da får barna en liten smaksprøve på risengrynsgrøten.
* Vognhallen med Dovregubben er åpen.
* Utstillingen «Mørke spor. Jernbanen og 2. verdenskrig» i den gamle administrasjonsbygningen.
* Restaurantvognen «Kari-Sofie» har siste åpningsdag for sesongen.

Natursti
Prøv deg på naturstien vår! Her kan du få med deg hva som skjer ute i museumsparke-ne og samtidig lære litt om hva vi har på museene. Oppgavearkene fås i billettsalgene.

Hesteskyss og barneridning
Hopp om bord i de to hesteskyssene som kjører museumsgjestene rundt på området.
Har barna lyst til å prøve å sitte på en hest? Prøv barneridningen vi har på Domkirkeodden bortenfor Løtenbygningen.

Biblioteket ved Norsk jernbanemuseum
Besøk biblioteket som har en unik samling relatert til norsk jernbanehistorie om stasjo-ner, rullende materiell, banestrekninger, anleggsarbeid, jernbanearkitektur, ansatte i jernbanen m.m. Skal du være med på den arkitektoniske vandringen – ta turen innom oss etterpå og finn ut mer om jernbanens arkitektur. Åpent 11.00-16.00.

Dette skjer på klokkeslett:
kl. 12.30/1400 Arkitektonisk vandring gjennom Domkirkeoddens og Norsk jern- banemuseums bygninger. Oppstart ved Hedmarkstunet på Domkirkeodden. Ved konservator Kristian Reinfjord og tidligere
museumsdirektør Andreas Dreyer.
Kl. 13.00 Sang ved Jernbanens mannskor ved Ilseng stasjon. Servering av bursdagskake.
Kl. 13.00 Middelalderomvisning i Storhamarlåven.
Kl. 13.30/15.30 Sagn på sætra med Ranveig Nordbryhn.
Kl. 13.30 Foredrag om pultost, m/smaksprøver på Hedmarkstunet ved Helge Hagen.
Kl. 13:30 «Rekendes på ei fjøl» Sang og historie ved Krestine Lundsbakken. På Åsgarden.
Kl. 14:30 «Rekendes på ei fjøl» Sang og historie ved Krestine Lundsbakken. På Hedmarkstunet.
Kl. 15.00 Få med deg «Musikalsk middelalder» i Hamardomen.

Museumsbillett (gjelder for begge og uansett hvilket museum/inngang du velger å gå inn via):
Voksen (fra 16 år): 110,-
Barn 0-5 år: gratis
Barn 6-15 år: 65,-
Honnør/student: 85,-
Familie stor (2v+inntil 5b): 290,-
Familie liten (1v+inntil 5b): 180,-
For medlemmer i de respektive venneforeninger gjelder gjeldende ordning.

Ilseng stasjonsbygning ved Norsk jernbanemuseum. 125 år i 2018. Dette markerer vi.

Et lite utvalg av littertur og annet om tema arkitektur, stasjoner, stasjonsparker, jernbanebygninger, mm.